ההיסטוריה של מיטות שיזוף

Tanning bed solrium at health club spa

אם אי פעם ביקרת במכון שיזוף, שכבת במיטת הפלא וחשבת לעצמך מה עומד מאחורי ההמצאה הגאונית הזו – המאמר הזה הוא בשבילך! מיטות שיזוף הם טרנד נפוץ ואהוב ברוב המדינות המערביות, בקרב בנים ובנות, בארצות חמות ובעיקר במדינות קרות
אז מהן מיטות השיזוף? מי המציא אותן? למה? ואיך הגיעה הבשורה לארצנו הקטנטונת? הכל בכתבה הבאה

מאיפה הכל התחיל?

מיטות שיזוף, תאמינו או לא הומצאו בשנת 1906 באירופה. המיטות יוצרו לראשונה בחברה גרמנית שהמציאה נורות שיזוף UV על מנת לעזור לחולים לפתח יותר ויטמין D המשמש לספיגת סידן.

הטיפול היה מועיל במיוחד לאלה הסובלים ממחלת עצם כמו ריקטס.

״Heraeus״ היה שמה של החברה הרפואית שהמציאה את המיטה הראשונה ומייצרת מיטות שיזוף נוספות עד ימינו. הטיפול הגרמני בשיזוף, נקרא ״טיפול אור שמש״ והיה טיפול מועיל לאנשים שסבלו ממחלות עצם שונות.

בשנת 1920 נשים מוכרות כמו כמו קוקו שאנל וג'וזפין בייקר התהדרו בגוון עור חום זהוב, וזאת משום שאותן נשים גילו את טיפול השמש שתורם לויטמין D ובו זמנית מסייע לשיזוף העור.

ניסוי וטעייה בדרך למיטת שיזוף הראשונה

בשנת 1970 מדען גרמני בשם פרידריך וולף, החליט לקחת את הנושא של שיזוף רפואי צעד אחד קדימה ולבחון את ההשפעה של אור שמש מלאכותי על ספורטאים. לאחר שהבחין שאחת מתופעות הלוואי של הטיפול היה הפיכת העור לגוון זהבהב, זוהר ובריא – הוא החליט לייצור מיטות שיזוף.

מיטות שיזוף נוצרו כדי לדמות את השמש, כך התכנון הראשון של המדען הגרמני. המיטות אשר דימו את התוצאות החיוביות של חשיפה מתונה ושל קרינת UV מבוקרת, תפסו תאוצה והחלו בייצור ההמוני בשנות ה- 70 וה- 80, המיטות הראשונות הגיעו מאירופה וכיום המיטות הן עדיין תעשייה ההולכת וגדלה בארץ ובחו"ל.

הידעת?

בין השנים 1978-1988, מיטות שיזוף בארצות הברית לא היו תחת פיקוח ותקנות ממשלתיות. אבל כיום, החוק הפדרלי שעודכן לאחרונה בשנת 1999, מבטיח כי מכוני שיזוף ויצרני מיטת שיזוף נשארים מחויבים לסדרה של תקנים והנחיות למניעת נזקים למשתזפים והמשתזפות, בעיקר הסכנה לחלות סרטן העור.

מיטות שיזוף בישראל – מתי, למה ואיך?!

מיטות השיזוף הראשונות הגיעו לארץ בשנת 2000. המיטות שווקו על ידי יבואן יחיד ובלעדי בשם ליאור שלזינגר, כיום הבעלים של חברת ״טופסאן״, החברה המובילה בישראל לציוד ומוצרים בתחום השיזוף.

את הרעיון קיבל ליאור בתקופתו כיזם ששהה באירופה, שם נחשף למיטות השיזוף במכוני הכושר, במספרות ובמכוני שיזוף שבחלקם הוצבו מעל 20 מיטות שיזוף! תחילה חשב ליאור כי מיטות השיזוף נפוצות כל כך כיוון שהן נחוצות במדינות אירופאיות קרות שלא זוכות להרבה ימי שמש.

זמן קצר לאחר שהותו באירופה, ביקר שלזינגר במיאמי, שם הבין כי התופעה רחבה יותר לאחר שגילה שגם במקום שטוף שמש כמו מיאמי המיטות נפוצות וכולם משתמשים בהן. ליאור הבין שגם במקום בו קיימת שמש אנשים עדיין פוקדים את מיטות השיזוף, וזאת משום שהם עסוקים מידי לבלות את כל יומם בחוף הים, אך עדיין רוצים להשיג את המראה השזוף והמחמיא.

"שיזוף נותן הרגשה טובה יותר, יפה יותר ומלאת בטחון עצמי” מסביר שלזינגר ומספר שכאשר הביא את המיטות הראשונות לארץ הוא נתקל בגיחוכים וזלזול מצד קולגות, אנשים עסקי ואף מלקוחות פוטנציאלים שלימים הפכו ללקוחותיו הקבועים.

"מיאמי היא ממש כמו הארץ" הוא ממשיך, ״יש שמש רוב הזמן ואנשים מבלים הרבה בים, אבל אנשים עסוקים מידי כדי להגיע להשתזף ובכל זאת הם רוצים להראות יפים ומטופחים כל הזמן.

"שלזינגר, בחר להביא את המיטות הטובות ביותר, איתר חברות וספקים למיטות איכותיות העומדות בתקנים בישראל והתחיל להפיץ את המיטות למכוני כושר, מספרות, מכוני ספא ומכוני שיזוף, תוך שהוא מסביר שמיטת השיזוף מייצרת ללקוחותיו רווחים בלי הרבה עבודה.

בתשובה לשאלתנו על הסיכונים שבדבר מסכם שלזינגר, ״כמו שבים חשוב לא לצרוב את העור ולא לחשוף את העור לשמש יותר מרבע שעה כדי להשתזף, גם במיטת השיזוף יש הוראות בטיחות וזמן השיזוף נקבע לפי סוג העור וסוג המיטה, ולכן, יש להתאים תוכנית שיזוף לסוג ומצב העור.

לכל מקום לו אנו מספקים מיטה אנו מקנים הנחיות ברורות, וכל בעלים של מכון ומיטות שיזוף מחויב לפעול על פיהם ועל פי החוקים של מדינת ישראל בנושא."

מאמרים נוספים: